تبلیغات
گیم باز - کاربرد تعیین منشاء و کیفیت کالا در علائم تجاری
 
گیم باز
 
 

در بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس علامت تجاری این گونه تعریف شده است : " هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد ". چنین علامتی به ویژه کلمات ، شامل اسامی مشخص، حروف، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هر گونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.
در بند الف ماده 30 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 علامت تجاری این گونه تعریف شده است : " علامت تجاری یعنی هر نشان قابل رویتی که بتواند کالاهای اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد ".
پس به طور کلی می توان گفت علامت تجاری، نشانه ای است مشخص کننده که می تواند روی محصول قرار گیرد یا همراه با ارائه خدمات یا بازاریابی محصول مطرح شود، کاربرد آن آگاه سازی مردم در رابطه با مبدا صنعتی یا تجاری کالا یا خدمات است . در واقع این گونه علائم ، به طور غیرمستقیم ، ضمانتی هستند برای کیفیت ، چرا که مصرف کننده انتظار دارد از کالا و خدمات همراه با علامت تجاری کیفیت و استاندارد پویایی را دریافت کند. علاوه بر این همان طور که گفته شد این علائم یکی از عناصر باارزش دارایی و سرمایه غیرمادی متعلق به شرکتهاست.
با توجه به آنچه گفته شد، می توان کاربردهای گوناگونی برای علائم تجاری شناسایی نمود . از جمله :
- کاربرد تعیین منشاء و کیفیت کالا
- کاربرد شناسایی و تمییز کالا
- کاربرد بازاریابی و تبلیغات
- کاربرد رقابتی
در این نوشتار کاربرد " تعیین منشاء و کیفیت کالا در علائم تجاری "  را مورد بررسی قرار می دهیم .
به وسیله علامت تجاری می توان به مالکیت و منشاء کالای دارای علامت و همچنین کیفیت محصول یا خدمات پی برد.
بدین طریق، مصرف کننده قادر خواهد بود فرض کند که کالای دارای علامت کیفیت ثابتی دارد. اما نمی توان انتظار داشت که علامت، کیفیت کالا را به طور کامل تضمین کند. در حقیقت علامت تجاری، کالای خاصی را با کیفیت تقریباَ ثابت به مشتری نعرفی می کند و اعتماد مشتری را نسبت به وجود این کیفیت در مورد کالای تحت علامت جلب می نماید و به گفته رئیس شرکت یونی لورز " علامت مخزن اعتماد است " مصرف کننده به طور نسبی می تواند به دوام کیفیت اعتماد کند. مفهوم تضمین در این جا این است که علامت تضمین می کند که کالا با همان سطح از کیفیتی قبلاَ داشته باید ساخته و تولید شود. این بخش از وظیفه علامت، نقش فرعی است که در کنار نقش اصلی برای مصرف کنندگان مفید می باشد.
نقش علامت تجاری در تعیین اصالت و کیفیت کالا اهمیت زیادی دارد و موجب می شود که مصرف کننده از سابقه کیفیت آگاه شده و در انتخاب خود کمتر دچار اشتباه شود. در نتیجه هزینه هایی که پرداخت می کند، کاهش می یابد. بنابراین برای کالای مرغوب، علامت تجاری معرف برتری آن خواهد بود.
برعکس، از آنجا که شهرت تولید کننده بستگی به کیفیت کالا دارد، در صورت نامرغوب بودن، اعتبار وی را از بین می برد . از این روست که گفته اند علامت تجاری " شمشیر دولبه " است.
این نکته را نیز باید در نظر داشت که علائم تجاری، بعضی اوقات توسط بیش از یک شرکت استفاده می شود چرا که مالک علامت می تواند مجوز استفاده از آن را به سایر شرکت ها واگذار کند. بدین جهت ضروری است که صاحب جواز ( شرکت دوم) استانداردهای کیفی صاحب علامت تجاری را رعایت کند. از این گذشته شرکت های تجاری اغلب علائم تجاری را برای محصولاتی که از منابع مختلف کسب می کنند به کار می برند و بدین ترتیب محصولات اگرچه از یک شرکت منشاء نمی گیرند ولی باید برخی از ویژگی های مشترک و استانداردهای کیفی که با محصولات مالک علامت تجاری تداعی می شود، مطابقت داشته باشند. بنابراین مالک یک علامت تجاری تعیین می نماید که فقط آن دسته از محصولاتی که مطابق استانداردها و شرایط کیفی باشند با علامت تجاری مربوط ارائه و عرضه شوند. 




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : زهره روحانی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :